September 12, 2017

Trustpilot: Ny dom kræver regulering, der kan beskytte forbrugerne

København - 12. september 2017 - En ny dom afsagt ved byretten i Glostrup pålægger en kunde en bod for at have skrevet en negative anmeldelse af en virksomhed. Trustpilot opfordrer til regulering, der skal beskytte forbrugernes ytringsfrihed.

Inkassofirmaet HornskovVindberg har i deres forretningsbetingelser indbygget en tavshedspligt, der forhindrer kunder at fremsætte negativ omtale af virksomheden, herunder online anmeldelser. I dag fastslog en dom i byretten, at det kan anvende sådan en bestemmelse og konsekvensen var, at en kunde, der havde skrevet en negativ anmeldelse af virksomheden, fik pålagt en bod.

Trustpilot tager stærkt afstand fra enhver form for begrænsning af ytringsfriheden:

“Med domsafsigelsen i dag er der en risiko for, at forbrugernes ytringsfrihed kan blive indskrænket. Teoretisk set indebærer det en risiko for, at ingen brugere kan dele deres negative oplevelser med andre, hvilket kan være ødelæggende for hele internetøkonomien. Vi opfordrer de danske myndigheder til at tage affære og sikre ytringsfriheden for forbrugerne herhjemme ved at indføre regulering, der kan forhindre virksomheder i at give forbrugerne mundkurv på”, udtaler Trustpilot’s General Counsel, Kasper Heine, der bl.a. har ansvaret for kvalitetssikring af platformen og fortsætter:

“I USA har man indført den såkaldte Consumer Review Freedom Act, der fastslår, at vilkår der forhindrer forbrugernes ret til at ytre sig er i strid med loven. Det vil være nærliggende med en lignende løsning i Danmark, hvor ytringsfriheden nu kan komme under pres”.

Trustpilot har valgt at fastholde HornskovVindbergs virksomhedsprofil. Ved at fastholde virksomhedsprofilen har brugerne mulighed for at se, at virksomheden har pålagt deres kunder en tavshedspligt, der forhindrer dem at skrive negative anmeldelser på Trustpilot. Vi har således offentliggjort en forbrugermeddelelse, der informerer brugerne om deres adfærd på deres virksomhedsprofil. Det, mener vi, er vigtig brugerinformation, da det kan medføre en misvisende TrustScore og vildlede forbrugerne.

“Hvis vi oplever, at virksomheder bryder vores retningslinjer, kontakter vi den pågældende virksomhed og beder dem ændre adfærd. Det skete også med HornskovVindberg. HornskovVindberg ønskede dog ikke at fjerne bestemmelsen, der forhindrer deres kunder i at skrive negative anmeldelser om dem. Vi ophævede derfor aftalen med virksomheden i starten af januar 2017, hvilket fratager HornskovVindberg adgangen til at bruge Trustpilot i deres markedsføring”, udtaler Kasper Heine.

Trustpilot Press Office

Global